سفارش تبلیغ
صبا ویژن
دنیا خانه‏اى است که از آن بگذرند ، نه جایى که در آن به سر برند ، و مردم در آن دو گونه‏اند : یکى آن که خود را فروخت و خویش را به تباهى انداخت ، و دیگرى که خود را خرید و آزاد ساخت . [نهج البلاغه]
راه پیشگیری از نفوذ شیطان در دل انسان
انسان و جذبه های دنیا :
  • نویسنده : یا زهرا مدد:: 87/5/13:: 1:39 صبح
  •  

    آنچه که توجه به آن بسیار مهم است این است که :

     

    این انسان مستعد برای " عبادت"  و آماده ی پرواز به سوی خدا و در عالمی قرار گرفته است که سرشار از " جذبه ها " و کششهای بسیار قوی و ضلال انگیز شیطانی است . به گونه ای که در هر قدمی ممکن است به دامی گرفتار آید و با هر نگاهی دچار کمندی گردد.

     

    چنانکه در قرآن کریم آمده است :

     

    " زین للناس حب الشهوات من النساء و البنین و القناطیر المقنطره من الذهب و الفضه و الخیل المسومه و الانعام و الحرث ، ذلک متاع الحیاه الدنیا "

     

    "  محبت مشتهیات ( آنچه که لذت بخش است ونفس انسان در پی آن است ) از : زنان و فرزندان و اموال بس هنگفت از طلا و نقره و اسبهای ممتاز و نشاندار و چهارپایان و مزارع اینه بهره ی زندگی پست است ، درنظر مردم مزین گردیده ( آرایش شده و زیبا و دلربا جلوه داده شده است) " .

     

    البته این نکته را نیز نباید از نظر دور داشت که این  " رابطه ی جذب و انجذاب " میان " دنیا " و " نفس انسان " ، در اصل خود یک قانون " طبیعی " و بر اساس " سنت الهی " است . چنانکه می فرماید :

     

    " انا جعلنا ما علی الارض زینه لها لنبلوهم ایهم احسن عملا "

     

    " ما  آنچه را که بر روی زمین است ( از انواع موجودات زیبا و دلربا) زینت و زیور آن قرار دادییم تا ( بدینوسیله) آنها را بیازماییم که کدامینشان نیکو کارترند."

     

     

    آری ، ما در این عالمبر حسب طبع و سرشت انسانی خویش ، نیازمند به خوراک و پوشاک و مسکن و همسر و دیگر مطالب مربوط به ارضاء تمایلات فطری خود می باشیم . و از نظر شرع مقدس اسلام نیز که آیین انتظام یافته ی براساس فطرت انسانی است به دست آوردن کل " مشتهیات" و ارضاء تمنیات در حد اعتدال ، از وظایف حتمیه هر مسلمانی است که می خواهد در جوی دور از پریشانی خاطر و آشفتگی روح اقدام به " عبادت " که هدف اصلی از خلقت او است بنماید.

     

    و لذا این خاک تیره و بآنچه را که در دامن وی پدید می آید از جماد و نبات و حیوان و انسان ، تزیین نموده و آب و رنگ بس جذاب و دلربا به آن زده اند تا با جلوه های هوس انگیزش " مرغ روح "  بلند پرواز آدمی رابرای مدت کوتاهی که در این عالم طبع اقامت دارد ، در " قفس تن "  نگهدارد تا او در پوشش انام وظیفه ی فطری و اقناع تمایلات طبیعی خویشتن به تحصیل کمالات روحی و سیر و سلوک معنوی که همان " عبادت " و بندگی است بپردازد.

    ولی در کنار همین " سنت " و جریان تکوینی عالم برای زنده نگهداشتن حال توجه و تنبه نسبت به هدف خلقت در دل و جان انسان به وی خاطر نشان ساخته اند که :

     

    هان ! هشیار باش، این زیبایی مصنوعی و آب و رنگ موقت ، تو را به بیماری " غفلت "  از هدفت مبتلا نسازد که :

     

     

    " و انا لجاعلون ما علیها صعیدا جرزا"

     

    " وما آنجه را که بر روی زمین است مبدل به یک صفحه ی خاک بی گیاه خواهیم ساخت"

     

     

    منظور از این آرایش و تزیین " ما علی الارض " و ایجاد رابطه ی جذب و انجذاب بین آن و دلهای آأمیان ، آزمودن " عقل " و " درایت " انسانها و بارز ساختن استعدادهای ایمانی آنها است " لنبولنهم ایهم احسن عملا"  تا بیا زماییمشان که کدام یک از آنان خوش عملترند .


    نظرات شما ()
    ---------------------------------------------------
    <   <<   6   7   8   9      >

    لیست کل یادداشت های این وبلاگ
    ---------------------------------------------------
     RSS 
     Atom 
    خانه
    ایمیل
    شناسنامه
    مدیریت وبلاگ
    کل بازدید : 15374
    بازدید امروز : 3
    بازدید دیروز : 1
    ..........حضور و غیاب ..........
    یــــاهـو
    ........... درباره خودم ..........
    راه پیشگیری از نفوذ شیطان در دل انسان
    یا زهرا مدد

    .......... لوگوی خودم ........
    راه پیشگیری از نفوذ شیطان در دل انسان
    ............. اشتراک.............
     
    ............ طراح قالب...........